10
sposobów
na piękny uśmiech
i zdrowe zęby

10
sposobów
na piękny uśmiech
i zdrowe zęby

01.

Myj zęby przynajmniej dwa razy dziennie

Szczotkowanie jest podstawą dbania o zęby i jamę ustną. Zęby należy myć przynajmniej rano i wieczorem, a najlepiej po każdym posiłku. Po jedzeniu powinniśmy odczekać ok. pół godziny lub przepłukać usta wodą, a zęby umyć dopiero po kilku minutach. Dlaczego? W pożywieniu obecne są kwasy, które osłabiają szkliwo. Jeśli od razu zadziałamy pastą do zębów, szkliwo może się ścierać. Musimy poczekać, aż ślina wyrówna poziom pH w ustach.

Warto poszukać szczoteczki, która będzie najbardziej odpowiadała naszym potrzebom. Dostępne są szczoteczki manualne, elektryczne lub soniczne, miękkie, średnie i twarde. Polecane są szczoteczki elektryczne o średniej twardości. Skuteczniej likwidują one płytkę nazębną. Należy tylko pamiętać, by nie przyciskać ich mocno do zębów, by nie dopuścić do ścierania się szkliwa i uszkodzeń tkanki dziąseł.

02.

Zadbaj o odpowiednią technikę szczotkowania zębów

Samo szczotkowanie zębów niewiele nam da, jeśli będziemy to nieodpowiednio robić. Prawidłowe mycie zębów trwa 2–3 minuty. Główkę szczoteczki powinno ustawiać się średnio pod kątem 45 stopni. Przy dziąsłach wykonuje się ruchy okrężne, a potem wymiatające od korzenia zęba ku jego górnej części zarówno z przodu, jak i od środka jamy ustnej.

Szczotkując zęby, nie wolno zapominać o języku, na którym gromadzi się najwięcej bakterii i resztek pokarmowych będących źródłem m.in. nieprzyjemnego zapachu. Większość manualnych szczoteczek dostępnych w sklepach na odwrotnej stronie główki posiada specjalną plastikową tarczę z miękkimi wypustkami do czyszczenia języka, na którego powierzchni także bytują bakterie oraz gromadzą się resztki pożywienia.. Można też wykorzystać do tego celu specjalną szczoteczkę.

03.

Korzystaj z dodatkowych akcesoriów pielęgnacyjnych

Właściwa pielęgnacja jamy ustnej to nie tylko regularne szczotkowanie. Aby jeszcze lepiej pozbyć się patogennych bakterii, warto używać też płynu do płukania oraz nitkować przestrzenie międzyzębowe. Zarówno nici dentystyczne, jak i płyny umożliwiają dotarcie do trudno dostępnych miejsc, w których gromadzą się resztki pokarmowe.

Nitkowanie należy wykonywać minimum raz dziennie przed ostatnim myciem zębów. Nie wolno robić ruchów piłujących poziomych, gdyż łatwo wtedy uszkodzić dziąsła.

Jeśli nie mamy możliwości umycia zębów po którymś z posiłków w ciągu dnia, warto żuć gumę bez cukru. Pobudza ona produkcję śliny, która neutralizuje kwasy, a także hamuje odkładanie się płytki nazębnej, zmniejsza aktywność bakterii odpowiadających za powstawanie próchnicy i ma właściwości remineralizujące.

04.

Stosuj probiotyki pielęgnujące mikrobiom jamy ustnej

W jamie ustnej znajdują się różnego rodzaju drobnoustroje – te o pozytywnym działaniu i te chorobotwórcze, które żyją w symbiozie ze sobą. Łatwo jednak zachwiać ich równowagę. Pielęgnując jamę ustną, nie powinniśmy więc zapominać o jej mikrobiomie.

W celu zapobiegania dysbiozie czyli zaburzeniu równowagi mikrobiomu, warto korzystać z suplementów diety z probiotykiem. Jak wykazano w badaniach, laktoferyna i probiotyk L.salivarius SGL03 obecne w suplemencie diety Salistat SGL03 mogą korzystnie wpływać na zdrowie jamy ustnej poprzez wyciszanie stanów zapalnych.1 Zawarte w produkcie L. salivarius SGL03 i laktoferyna ma potencjał hamujący namnażanie się chorobotwórczych bakterii i wirusów, w tym nawet wirusa SARS-CoV-2 pobranego ze śliny osób zakażonych (wyniki badań in vitro przeprowadzonych w tym kierunku opublikowane zostały w czerwcu 2021 roku.

www.pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34200055

W składzie suplementu diety Salistat SGL03 znajdują się m.in. probiotyk Lactobacillus salivarius SGL03, witamina D, laktoferyna i olejki eteryczne.


1. SARS-CoV-2 vs Salistat, cyt. Kucia M, Wietrak E, Szymczak M, Majchrzak M, Kowalczyk P. Protective Action of L. salivarius SGL03 and Lactoferrin against COVID-19 Infections in Human Nasopharynx. Materials (Basel). 2021 Jun 4;14(11):3086

05.

Pamiętaj o kontroli dentystycznej

Nie bolą nas zęby ani dziąsła i nie widzimy odbarwień próchniczych, więc nie czujemy potrzeby wizyty u stomatologa. Takie myślenie jest jednak wielkim błędem. Regularna kontrola dentystyczna jest konieczna, jeśli chcemy dbać o nasze zęby i uśmiech. Zaleca się przynajmniej dwie wizyty w gabinecie stomatologicznym rocznie.

Dentysta może wykryć niektóre schorzenia w początkowym etapie ich występowania. Dzięki temu odpowiednio wcześnie będziemy mogli podjąć leczenie i nie dopuścimy do rozwoju próchnicy czy stanu zapalnego, a tym samym unikniemy bólu i dodatkowych kosztów związanych np. z leczeniem kanałowym.

Systematycznie warto też korzystać z zabiegów higienizacyjnych, np. usuwania kamienia nazębnego czy piaskowania. Można też dodatkowo lakierować zęby, co wzmacnia szkliwo.

06.

Dbaj o zdrową i zbilansowaną dietę

Zdrowy sposób odżywiania ma ogromne znaczenie dla ludzkiego organizmu. Również dla zdrowia zębów i jamy ustnej warto zadbać o odpowiednią dietę.

Unikajmy przetworzonej żywności bogatej w związki chemiczne, które szkodzą zębom. Słodkie i słone przekąski to również nie jest dobry wybór. Słodycze sprzyjają mnożeniu się patogennych bakterii w jamie ustnej, a chipsy czy chrupki przylepiają się do zębów, tworząc świetnie warunki do powstawania osadu bakteryjnego.

Zdecydowanie lepiej wprowadzić do swojej diety więcej wody, produktów mlecznych, ryb, warzyw i owoców, orzechów.

Nie bez znaczenia jest też kolejność spożywanych posiłków. Po zjedzeniu słodkich lub kwaśnych produktów, które obniżają pH w jamie ustnej, zjedzmy coś, co je podniesie, np. mleko po cieście, żółty ser do wina albo jajka.

07.

Produkuj ślinę

Na co dzień nie zdajemy sobie sprawy z tego, jak ważna dla naszej jamy ustnej jest ślina. Dopiero gdy zaczyna nam jej brakować, co dotyka np. palaczy lub osób z niektórymi chorobami przewlekłymi (m.in. cukrzycą), doceniamy jej działanie. Stan ciągłego niedoboru śliny nazywany jest kserostomią i jest to schorzenie wymagające leczenia.

Ślina w naturalny sposób chroni nasze zęby przed szkodliwym działaniem bakterii oraz przed demineralizacją szkliwa. Dzięki niej łatwiej utrzymać czystość w jamie ustnej i tym samym zapobiegać chorobom.

Aby wspierać wydzielanie śliny, najlepiej zrezygnować z palenia papierosów, a w przypadku chorób ogólnoustrojowych stosować leki zalecane przez specjalistę. Warto też żuć bezcukrową gumę, co pobudzi ślinianki do pracy.

08.

Zadbaj o prawidłowy zgryz

Wydawać by się mogło, że zgryz nie powinien mieć wiele wspólnego ze zdrowiem zębów. Okazuje się jednak, że ma wpływ nie tylko na zęby, ale również na cały organizm człowieka. Jest to więc problem nie tylko estetyczny, ale też zdrowotny.

Jeśli zęby są nieprawidłowo ułożone, mogą szybciej się ścierać, a stawy skroniowo-żuchwowe nie pracują tak, jak powinny. W konsekwencji może pojawić się bruksizm, a nawet napięciowe lub migrenowe bóle głowy czy też problemy z szyjnym odcinkiem kręgosłupa. Skrzywione zęby dodatkowo utrudniają ich pielęgnację. W czasie zabiegów higienicznych ciężko jest dotrzeć do wszystkich zakamarków, w których zalegają resztki pokarmowe i tworzą idealne warunki do rozwoju patogennych bakterii.

Wizyta u ortodonty jest więc konieczna w przypadku problemów ze zgryzem.

09.

Zawsze dbaj o szkliwo swoich zębów

Szkliwo jest najtwardszą częścią zęba, która chroni jego głębsze warstwy przed działaniem czynników zewnętrznych, bakterii czy też przed uszkodzeniami, które mogą pojawić się w czasie spożywania posiłków. Jednocześnie łatwo je nadwyrężyć, co może prowadzić do chorób zębów, dziąseł oraz wnikania drobnoustrojów w układ krwionośny i infekowania całego organizmu.

Niewłaściwe nawyki, takie jak korzystanie z zębów w celu otwierania różnego rodzaju opakowań (foliowe torebki, butelki) czy nieodpowiednia dieta bogata w produkty obniżające poziom pH w jamie ustnej, mogą uszkadzać szkliwo. Nawet zbyt twarde włosie szczoteczki do zębów albo stosowanie pasty do zębów o wysokim czynniku ścieralności RDA może doprowadzić do problemów. Zwracajmy uwagę na te czynniki i dbajmy o swoje szkliwo.

10.

Nie stresuj się

Ciągły stres bardzo negatywnie wpływa na ludzki organizm. Okazuje się, że również na zęby. Stres może prowadzić do bruksizmu, czyli zgrzytania zębami, obgryzania paznokci, suchości lub infekcji w jamie ustnej, chorób dziąseł.

Zaciskanie i zgrzytanie zębami skutkuje ścieraniem się szkliwa. Grozi również wadami zgryzu, a czasami nawet pęknięciami lub złamaniami zębów. Z kolei obgryzanie paznokci może doprowadzić do dysbiozy mikrobiomu w jamie ustnej i namnażania się szkodliwych drobnoustrojów, które mają ułatwiony dostęp do naczyń krwionośnych dziąseł i prowadzą do różnego rodzaju dolegliwości zdrowotnych.

Sytuacje stresowe odbijają się więc na zdrowiu jamy ustnej, co w połączeniu z ciągłym pośpiechem i brakiem czasu na prawidłową pielęgnację może mieć bardzo groźne dla zdrowia konsekwencje.

uwaga

Niektóre elementy serwisu mogą niepoprawnie wyświetlać się w Twojej wersji przeglądarki. Aby w pełni cieszyć się z użytkowania serwisu zaktualizuj przeglądarkę lub zmień ją na jedną z następujących: Chrome, Mozilla Firefox, Opera, Edge, Safari

zamknij
Wyłącz Adblocka, aby w pełni cieszyć się zawartością tej strony.