Bankowość elektroniczna – nie tylko rachunki
Korzystanie z bankowości elektronicznej to częsty powód rozpoczęcia przygody z internetem. Dzięki niej wygodnie można np. opłacić rachunki bez konieczności wychodzenia z domu.
Ale bankowość elektroniczna to nie tylko płacenie rachunków czy robienie przelewów. Banki oferują coraz więcej usług, niektóre nie są wprost związane z pieniędzmi. Jedna z możliwości, jakie daje bankowość elektroniczna, to uzyskanie tzw. Profilu Zaufanego, który jest podpisem elektronicznym służącym do kontaktów z administracją. Dzięki niemu można wysyłać pisma np. do urzędu skarbowego, logować się na Portal Pacjenta, gdzie są przechowywane m.in. elektroniczne skierowania, korzystać z Platformy Usług Elektronicznych ZUS, gdzie można np. umówić się na wizytę w placówce ZUS, wysyłać wnioski czy sprawdzać swoje dane.
Bankowość elektroniczna to też dostęp do innych produktów niż samo konto. Daje np. możliwość zakładania lokat, a także – co istotne w czasie wysokiej inflacji i niskiego oprocentowania depozytów – innych form oszczędzania, pozwalających na większe zyski, przy niskim ryzyku, jak obligacje skarbowe czy fundusze inwestycyjne. Banki dbają przy tym o to, żeby obsługa tych produktów była jak najprostsza, a jednocześnie bezpieczna.
Zakupy – również te codzienne
Kupowanie przez internet jest proste jak nigdy dotąd. Wciąż rośnie liczba sklepów i towarów, które są dostępne w sieci, coraz większy jest też wybór sposobów otrzymania zakupionego towaru. Dzisiaj to już nie tylko poczta czy kurier, na którego trzeba czekać w domu. Można zamówić towar do pobliskiego paczkomatu i odebrać przy okazji popołudniowego spaceru. Można kliknąć w link otrzymany po zakupie i sprawdzić, gdzie jest wysłana przez sklep paczka, a nawet zmienić termin i adres jej dostarczenia.
To, co może być znacznym ułatwieniem dla osób, które mają trudności z poruszaniem się, albo – w dobie pandemii – obawiają się tłumów w sklepach, to zakupy spożywcze z dostawą do domu. Większość dużych sieci udostępnia już taką usługę, są też firmy wyspecjalizowane w dostarczaniu zamówionych przez internet zakupów spożywczych wprost do odbiorcy. Płatność może być zrealizowana za pomocą bankowości elektronicznej albo nawet przy odbiorze. Zakupy są dostarczane do drzwi, nie trzeba więc samemu nosić ciężkich toreb, dzięki czemu można zamówić produkty na dłuższy czas, a do pobliskiego sklepu iść co najwyżej po świeże pieczywo.
Lekarz – nie tylko e-recepty
Dostęp do internetu to też dostęp do usług medycznych. Portal Pacjenta, na którym konto ma każdy, pozwala załatwić wiele spraw bez konieczności wizyty w przychodni. Można tam znaleźć e-recepty, dawkowanie przepisanych leków, historię wizyt. Są też wszystkie wystawione e-skierowania na badania czy do sanatorium, e-zwolnienia, szczepienia. Można też upoważnić do wglądu w te dane osobę bliską – dzięki temu np. dzieci mogą się lepiej zaopiekować chorym rodzicem, wykupując mu leki.
Ale zdrowie w internecie to nie tylko ten portal. Są strony, gdzie można znaleźć odpowiedniego specjalistę, sprawdzić, gdzie on przyjmuje, a nawet umówić się od razu na wizytę. Na tych samych stronach są zamieszczane opinie o danym lekarzu, często sięgające wielu lat wstecz.
Internet to też konsultacje online – w tym przez rozmowy video. Nie potrzeba przy tym żadnego specjalistycznego oprogramowania – przychodnie, które to umożliwiają, dbają o to, by połączenie było łatwe i nie wymagało od użytkownika wielu działań. Sprowadza się to najczęściej do kliknięcia w przesłany link o umówionej wcześniej godzinie.
Kontakt – nie tylko videorozmowy
Starsze osoby, które korzystają już z internetu, bardzo doceniły w ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy możliwości, jakie dają komunikatory internetowe. Rozmowy video z najbliższymi to był często jedyny kontakt, jaki można było utrzymać w dobie pandemii. Wiele z tych osób nie przestało korzystać z tej formy komunikacji, nawet gdy fale koronawirusa opadały. To znacznie przyjemniejsze niż zwykła rozmowa telefoniczna.
Trzeba jednak dodać, że możliwości kontaktu, jakie daje internet, są znacznie większe niż tylko videorozmowa z rodziną. Komunikatory pozwalają na przesyłanie zdjęć czy nagrań wideo, co jest znacznie wygodniejsze i daje więcej możliwości niż wykorzystywane przez wielu seniorów MMS-y.
Portale społecznościowe, w tym najbardziej znany Facebook, dają też możliwość odnalezienia dawno niewidzianych znajomych, a także poznania nowych osób, które na przykład dzielą te same pasje lub mieszkają w tej samej okolicy. Na Facebooku jest też wiele grup, do których można się zapisać, by dzielić swoje zainteresowania, a nawet takie, które umożliwiają sprzedaż czy wymianę niepotrzebnych już rzeczy.
Rozrywka – nie tylko seriale
Telewizja oferuje dziś setki kanałów, na których emitowane są tysiące programów. Sama telewizja naziemna to kilkadziesiąt kanałów. Oferta jest więc szeroka, ale ileż to razy mówimy, że nie ma co obejrzeć? Albo że wartościowe programy są emitowane w porach zupełnie nieodpowiadających naszemu trybowi życia?
W odpowiedzi na te problemy powstały portale video, które pozwalają oglądać filmy, seriale i programy o dowolnej porze. Dzięki internetowi mamy dostęp do treści, których nie ma w telewizji, często są one znacznie bardziej atrakcyjne niż oferta TV. Netflix, HBO GO czy Prime Video to najbardziej znane ogólnoświatowe platformy, ale nie oznacza to wcale, że jesteśmy do nich ograniczeni.
Jeśli ktoś szuka bardziej wyszukanych treści, może skorzystać z innych platform. Są takie, które oferują ambitne produkcje filmowe, nagradzane na światowych festiwalach. Są takie, dzięki którym można obejrzeć najwyższej jakości przedstawienia teatrów czy oper z całego świata – na żywo lub w dowolnie wybranym czasie. Są też platformy w naszym kraju całkowicie nowe, z których często możemy skorzystać na świetnych warunkach. Tak jest w PLAY, gdzie otrzymamy nie tylko internet stacjonarny, ale i dostęp do Viaplay i jeszcze telewizji z dekoderem w ramach jednego pakietu. Dokonując wyboru, zawsze warto uważnie przejrzeć dostępne oferty, a także poczytać artykuły, które podpowiedzą, jak znaleźć właściwą ofertę i operatora dla siebie .
To, co istotne zarówno w przypadku oglądania wideo, jak i rozmów online czy w ogóle korzystania z internetu, to szybkie i stabilne łącze. Warto więc wybrać ofertę, która gwarantuje wysoką jakość połączenia, pozwalającą np. na oglądanie video w wysokiej jakości, czyli z przesyłem przynajmniej 150 Mb/s (megabitów na sekundę).