Elektryfikacja w motoryzacji
Siedem ważnych trendów

Elektryfikacja w motoryzacji
Siedem ważnych trendów

01.

Z mocą dwóch serc

Kilka lat temu inżynierowie stanęli przed przeszkodą, której nie dało się przeskoczyć – silniki spalinowe osiągnęły maksimum wydajności, a nadal tylko 40% energii z paliwa przekłada się na ruch – pozostała para idzie w gwizdek. Rozwiązaniem okazał się silnik elektryczny, a dokładnie połączenie ich w ramach napędu hybrydowego. Dzięki temu jednostka zelektryfikowana przezwyciężyła niedoskonałości spalinowej. Najbardziej rozwiniętą formą hybrydy jest wariant plug-in. Takie auto ma akumulator, który można ładować z zewnętrznego źródła energii, a następnie przez 50-60 km poruszać się jak autem w pełni elektrycznym. Dzięki temu, że codzienną trasę do pracy, szkoły czy na zakupy pokonuje się bez uruchamiania silnika spalinowego, można osiągnąć bardzo niskie spalanie. Przykładowo, Range Rover Evoque P300e wytwarza 309 KM, a na dystansie 100 km zużywa średnio tylko ok. 1,4 l paliwa. W ofercie Jaguara i Land Rovera jest aż 6 takich zelektryfikowanych modeli!

02.

Emocje przede wszystkim

Ekologiczny napęd i wysoki komfort jazdy to bardzo ważne zalety samochodów elektrycznych. Jednak kierowcy coraz bardziej zwracają uwagę na inną cechę – emocje podczas jazdy. Wiadomo, że silniki elektryczne zapewniają wysoki moment obrotowy, dostępny już od samego startu, a umieszczenie akumulatorów w podłodze pozwoliło obniżyć środek ciężkości i zmaksymalizować precyzję jazdy w zakrętach. To wszystko pięknie brzmi w teorii, ale dopiero empiryczne poznanie właściwości samochodów zelektryfikowanych pozwala w pełni zrozumieć, o czym mowa. W tym celu koniecznie trzeba wybrać się na jazdy testowe do salonu Jaguara i Land Rovera, gdzie na własnej skórze można poczuć, co oznacza przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 4,8 s. Takim legitymuje się Jaguar I-Pace, którego dwa silniki elektryczne wytwarzają aż 696 Nm momentu obrotowego!

03.

Zmiana perspektywy

Dzisiejsza motoryzacyjna rzeczywistość przyzwyczaiła nas do ciągłych ewolucji. Przez ostatnie kilka lat zmieniła się wręcz nie do poznania. Zmiany jednak dokonują się również w innych sektorach, niekiedy ściśle powiązanych z transportem i mobilnością. Miejskie przestrzenie dostosowują się do potrzeb nowoczesnego, postindustrialnego społeczeństwa, a w życie wchodzą nowe regulacje i przepisy. Największe, i nie tylko, europejskie miasta przechodzą prawdziwą rewolucję, silnym trendem jest świadoma, obywatelska postawa. Z tego względu potrzebne są konkretne działania. Z jednej strony z perspektywy odpowiedzialności wielkich firm za stan środowiska naturalnego, a z drugiej również dobra zmiana dla kierowców. Coraz chętniej wybierają oni auta elektryczne, które nie tylko przyciągają ich uwagę dynamiczną, nowoczesną, designerską stylizacją i świetnym wykończeniem wnętrza, ale dają też poczucie życia w zgodzie z naturą. Szczególnie wtedy, gdy bez wytwarzania spalin i hałasu mogą pojechać do pracy, szkoły czy na zakupy – mając świadomość, że swoimi wyborami przyczyniają się do poprawy jakości powietrza.

04.

Konsekwentne podejście

Trudno traktować poważnie – dotyczy to zarówno osoby jak i firmy – kogoś, kto zmienia dane słowo i nie jest pewny kierunku, w którym planuje podążać. Dziś na rynku motoryzacyjnym sytuacja jest tak dynamiczna, że niektóre marki się w niej gubią. Zyskują natomiast te zdecydowane, a przede wszystkim konsekwentne w swoich działaniach. Jak przystało na spadkobierców brytyjskich dżentelmenów, marki Jaguar i Land Rover, wchodzące w skład grupy JLR, złożyły jasną deklarację i dążą do spełnienia obietnicy – staną się pierwszą luksusową marką, która w 100% oferować będzie elektryczne samochody. Plan o nazwie Reimagine zakłada osiągnięcie celu już w 2025 roku, m.in. za sprawą zapowiadanego debiutu sześciu nowych modeli elektrycznych, a także osiągnięcia neutralności pod względem emisji CO2 do 2039 roku.

05.

Nie tylko lokalny brak emisji

To najważniejsza zaleta aut elektrycznych i hybrydowych plug-in – brak lokalnej emisji spalin, co poprawia np. jakość powietrza w dużych aglomeracjach. Najbardziej świadome i odpowiedzialne marki idą o krok dalej i podejmują takie działania, aby nie tylko jazda, ale cały cykl życia zelektryfikowanego pojazdu charakteryzował się tzw. zerową emisją dwutlenku węgla. Oznacza to, że od momentu wytworzenia części, poprzez transport podzespołów, montażu auta i jego użytkowanie, aż po utylizację, samochód będzie miał neutralny wpływ na środowisko. Wymaga to ogromnych nakładów finansowych i ambitnych programów badawczych, ale duże koncerny, jak Jaguar Land Rover, wdrażają te działania. Koncern już dziś wykorzystuje zużyte akumulatory do produkcji mobilnych magazynów energii. Zapowiada również, że w ramach recyklingu uda się odzyskać 95% materiałów z baterii aut zelektryfikowanych.

06.

Od produkcji po recykling

Wraz z rozwojem elektromobilności narastają również wątpliwości kierowców, którzy zastanawiają się, czy produkcja i utylizacja akumulatorów jest ekologiczna. Koncerny, takie jak Jaguar Land Rover, mają na to odpowiedź – zmniejszają ślad węglowy powstały przy produkcji zelektryfikowanych samochodów (do 2039 r. działalność fabryk i łańcuchów dostaw będzie neutralna dla środowiska). Już dziś zasilają fabryki zieloną energią, a dostawcy baterii zmniejszają wykorzystanie metali ziem rzadkich. Wspomniane brytyjskie marki, poza odzyskiwaniem elementów baterii (powtórnie da się użyć 95% ich masy), mówią o ich wykorzystaniu, np. jako przydomowych magazynów energii. Takie rozwiązanie pozwala składować prąd wytworzony np. przez fotowoltaikę. Bateria stworzona z częściowo zużytych akumulatorów Jaguara I-Pace’a pozwala przez tydzień zasilić zieloną energią dom jednorodzinny. A to dopiero początek, bo koncern zainwestował miliony dolarów we współpracę z innowacyjnymi startupami, aby szybko i skutecznie osiągnąć zapowiadany cel.

07.

Edukacja kluczem świadomości

Wprowadzanie do życia nowych rozwiązań technicznych zawsze wzbudza kontrowersje i opór części społeczeństwa, jednak z czasem wszyscy przekonują się, że zmiany są potrzebne. W przypadku samochodów zelektryfikowanych jest podobnie. Ważna jest więc edukacja, czyli wyjaśnienie potencjalnym klientom, w jaki sposób powinno się użytkować takie samochody i jakie wiążą się z tym korzyści. Przecież lista ich zalet stale się wydłuża! Zarówno auta elektryczne, jak i hybrydowe plug-in odznaczają się wysoką wydajnością, nieprzeciętnymi osiągami, mogą być ładowane w domu, można korzystać przy tym z „zielonej energii’, a zrozumienie działania trybu rekuperacji i jego wykorzystanie pozwala kierowcom wydłużyć zasięg w trybie elektrycznym. Czym jest rekuperacja? To odzyskiwanie energii kinetycznej z hamowania. Marki podejmują przy tym różne inicjatywy, także rozbudowane, jak Dzień Dobrej Energii, zorganizowany w ubiegłym roku przez Jaguara. Wydarzenie odbyło się w kilku miastach i pozwoliło kierowcom poznać i doświadczyć jazdy modelami zelektryfikowanymi.

uwaga

Niektóre elementy serwisu mogą niepoprawnie wyświetlać się w Twojej wersji przeglądarki. Aby w pełni cieszyć się z użytkowania serwisu zaktualizuj przeglądarkę lub zmień ją na jedną z następujących: Chrome, Mozilla Firefox, Opera, Edge, Safari

zamknij
Wyłącz Adblocka, aby w pełni cieszyć się zawartością tej strony.