7
faktów, które powinieneś znać,
wybierając produkty omega-3 dla swojej rodziny

7
faktów, które powinieneś znać,
wybierając produkty omega-3 dla swojej rodziny

01.

Jedna kapsułka omega-3 nie wystarczy

Osoba dorosła powinna dostarczać do swojego organizmu minimum 8–12 g NNKT dziennie. W tym co najmniej 1,5 g kwasów omega-3. Ludzki organizm nie wytwarza ich samodzielnie, więc należy mu je dostarczać wraz z odpowiednią dietą.

Wystarczyłoby często jeść ryby i owoce morza, oleje roślinne, orzechy i nasiona. Niestety, dane z GUS wyraźnie pokazują, że co roku Polacy zjadają coraz mniej tego typu produktów. Średnio w ciągu miesiąca przeciętny Polak spożywa ok. 320 g ryb, co nie pokrywa nawet dziennego zapotrzebowania na kwasy omega-3!

Tym sposobem znaczna część naszej populacji ma niedobory kwasów omega-3 i powinna je uzupełniać odpowiednimi suplementami. Ich dawkowanie należy dokładnie sprawdzać w ulotkach informacyjnych, gdyż z reguły potrzebna jest więcej jak 1 kapsułka dziennie, by uzupełnić braki.

02.

Omega-3 ALA to nie to samo co omega-3 DHA i EPA

Kwas ALA znajduje się w roślinach, np. siemieniu lnianym, nasionach chia, oleju rzepakowym, orzechach włoskich, oleju sojowym. Organizm nie jest w stanie go wyprodukować, więc musi być on dostarczany z zewnątrz. Kwas ALA może za to konwertować do kwasu DHA i EPA, ale nigdy odwrotnie.

Ten roślinny kwas tłuszczowy omega-3 jest przekształcany przez organizm ludzki w morskie kwasy tłuszczowe EPA i DHA tylko w niewielkiej części (współczynnik konwersji wynosi zaledwie od 5-10% w zależności od wagi, diety…). Ze względu na niski współczynnik konwersji spożycie np. oleju lnianego itp. jest niewystarczające, aby zapewnić odpowiednią podaż ważnych kwasów tłuszczowych omega-3 pochodzenia morskiego.

03.

Naturalne, czyli nieskoncentrowane

Olej z ryb dziko żyjących zawiera do 35 proc. kwasów omega-3. Ważne, by nie były to ryby hodowlane, bo żywią się one specjalną karmą, a nie naturalnymi algami będącymi źródłem kwasów EPA i DHA. Takie ryby nie zawierają odpowiedniej jakości kwasów omega-3.

Znaczna część preparatów z rybiego oleju ma sztucznie modyfikowany, skoncentrowany skład. W ten sposób dostarczają one tylko wybrane kwasy. Nie są to naturalne substancje, więc nie do końca wiadomo, jaki mogą mieć wpływ na organizm.

W dobie modyfikowanych produktów spożywczych i sztucznie syntezowanych leków i suplementów ważne jest dostarczanie do ludzkiego organizmu nieskoncentrowanych substancji. Do takich należy NORSAN – naturalny olej rybny pochodzący z dziko żyjących ryb. Preparat ten doskonale zastępuje tłuste ryby w diecie.

04.

Sprawdzaj pochodzenie, czystość i certyfikaty

Surowy olej rybny pozyskiwany jest w procesie podgrzewania i tłoczenia ryb. Powinien być wyodrębniany w środowisku beztlenowym, gdyż łatwo się utlenia, co może niszczyć jego właściwości.

W konsekwencji coraz większego zanieczyszczenia środowiska również ryby pochłaniają wiele szkodliwych metali ciężkich i chemikaliów. Olej z nich pozyskiwany musi więc być dokładnie oczyszczony, ale z zachowaniem wysokiej jakości produktu.

05.

Od poczęcia i tak długo jak jemy

Kwasy omega-3 są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania ludzkiego organizmu od pierwszych chwil jego istnienia aż do ostatnich.

Już w momencie poczęcia przyszła mama powinna zadbać o właściwy poziom omega-3. Dzięki niemu zmniejsza się ryzyko przedwczesnego porodu, a dziecko może się prawidłowo rozwijać i jest chronione przed chorobami, np. alergiami.

Noworodki, niemowlęta i dzieci w okresie wzrostu potrzebują omega-3 do rozwoju mózgu, wsparcia koncentracji, pamięci, wzroku i pracy serca.

Kwasy te wspomagają odporność organizmu, która ważna jest w każdym wieku. Dla osób starszych mają ogromne znaczenie ze względu na zmniejszanie nawrotów stwardnienia rozsianego, zapobieganie i wspomaganie leczenia choroby Alzheimera, dbanie o sprawność serca, oczu i umysłu. Dodatkowo łagodzą objawy reumatyzmu i migreny.

06.

Omega-3 dla wegan

Weganie i wegetarianie mogą mieć problem z uzupełnianiem diety o kwasy tłuszczowe omega-3 ze względu na to, że ich głównym źródłem są ryby. Według badań, pomimo spożycia ALA, weganie odznaczają się niskim stężeniem kwasów EPA i DHA we krwi, a podwyższenie spożycia ALA wraz z dietą jedynie nieznacznie wpływa na zawartość DHA i EPA w erytrocytach.

Osoby, które nie jedzą produktów odzwierzęcych, mogą za to stosować preparaty wyprodukowane na bazie alg morskich, z których to ryby czerpią kwasy EPA i DHA. Dzięki temu weganie i wegetarianie mogą uzupełniać niedobory omega-3 bezpośrednio z ich roślinnego źródła.

Algi, z których produkowany jest olej, uprawiane są w sztucznym środowisku, które jest wolne od wszelkich zanieczyszczeń. Mają także zapewnione najlepsze warunki z odpowiednią ilością światła słonecznego i dwutlenku węgla. W procesie produkcji oleju z alg nie biorą udziału zwierzęta, więc preparat należy do kategorii żywności wegańskiej.

07.

Zaufaj swojemu węchowi

Aby wybrać najlepszy olej rybny, należy zwrócić uwagę na jego świeżość. Taki olej łatwo się utlenia, dlatego najzdrowsze i najbardziej korzystne są preparaty, które powstają w krótkim czasie od połowu.

Zawartość utlenionych kwasów omega-3 mierzy się tzw. wartością TOTOX. Maksymalnie olej rybny może mieć wartość 28, a im jest ona niższa, tym lepiej. Olej bardziej utleniony staje się zjełczały, co można wyczuć w jego smaku i zapachu. Warto więc szukać preparatu w płynnej postaci. Łykając kapsułki, nie jesteśmy w stanie dokonać właściwej oceny, ale możemy sobie pomóc – przegryzając jedną z nich tuż po otwarciu opakowania.

Dobrej jakości olej ma świeży smak i zapach. Natomiast zjełczały ma nieprzyjemny zapach ryby, może wywoływać refluks i zgagę. Olej wyższej jakości ma też jaśniejszą barwę.

Jeśli jednak nie przepadamy za smakiem rybnego oleju, można dodać go do dowolnego posiłku. Ważne, aby nie był to posiłek gorący. Świetnie sprawdzi się w sałatce, smoothie lub owsiance.

uwaga

Niektóre elementy serwisu mogą niepoprawnie wyświetlać się w Twojej wersji przeglądarki. Aby w pełni cieszyć się z użytkowania serwisu zaktualizuj przeglądarkę lub zmień ją na jedną z następujących: Chrome, Mozilla Firefox, Opera, Edge, Safari

zamknij
Wyłącz Adblocka, aby w pełni cieszyć się zawartością tej strony.